sunnuntai 14. syyskuuta 2014

Kantvik 14.09.2014

Matkaa Klintholmista Ystadiin on noin 60 nm. Koska Ystadin marina on usein melko täynnä oli lähtö ajoitettava aikaiseen aamuun jotta saisimme jonkinlaisen paikan marinasta.
  Matkaan lähdettiin aamulla 06.08.2014 klo 5.30. Aurinko nousi pilvettömälle taivaalle ja tuuli oli 2 – 3 ms pohjoisesta, kääntyi kuitenkin pian luoteeseen ja voimistui 5 –6 ms lopulta  8 ms. Tuulen suunta oli meille sopiva ja pääsimmekin vauhdikkaasti purjehtien Ystadiin jo neljältä. Marina oli melko täynnä mutta löysimme kuitenkin pienen etsiskelyn jälkeen meille sopivan paikan.
Seuraavana aamuna jatkoimme Simrishamniin odottelemaan sopivaa säätä Hanön lahden ylitystä varten.
  Sää Simrishamnissa oli aurinkoinen ja hetkittäin jopa helteinen. Tuulet kuitenkin melko kovia ja meille täysin vastaisia. Sunnuntaiksi 10.08.2014 oli luvassa keveämpää lounaanpuoleista tuulta joten päätimme jatkaa silloin Karlskronaan. Matka on pitkä,  taas aikainen lähtö merelle. Nyt yllättäin peilityynelle Hanön lahdelle.
Torstaina 14.08.2014 jatkoimme matkaa Kalmariin.
Ensin oli tarkoitus pysähtyä Kristianopeliin mutta kun tuuli oli sopiva ja matka edistyi rivakasti niin päätimme jatkaa suoraan Kalmariin.
Kalmarissa oli meneillään Ironman-kisat ja kaikenlaista touhua oli ympäri kaupunkia. Jokusia suomalaisiakin näkyi olevan mukana kisassa.
Lauantaina suunnattiin kohti Borgholmia. Matkalla saatiin taas niskaan ukkoskuuroja.
Borgholmissa sää oli aurinkoinen ja koska sesonki oli ohi niin satamamaksukin oli pudotettu kohtuulliseksi. Tuulet olivat koko viikon melko kovia. Me siirryimme jo ensimmäisen yön jälkeen aivan rannan tuntumassa olevaan suojaiseen laituriin.
Borgholmissa toimii vanhojen autojen harrastajien kerho Hienost kunnostetut upeat autot ovatkin usein näytillä. Samassa yhteydessä järjestetään konsertteja ja muuta tapahtumaa.
Keskiviikkona sattui läheltäpititilanne. Sattumalta vilkaisin salongin ikkunasta ulos ja huomasin ison halberin tulevan suoraan kohti meidän veneen kylkeä. Ryntäsin ulos viimetingassa ja sain kiinni halberin keulakaiteesta. Ainoastaan yksi kaidetolppa pääsi rytäkässä taipumaan. Kippari pyyteli kovasti anteeksi ja selitti että hänen koneensa oli sammunut eikä hän saanut venettään pysähtymään. Päästyään vihdoin rantaan hän tuli veneellemme tarkastamaan vaurioita jotka lupasi ilman muuta korvata. Sain kuitenkin oikaistua tolpan itse ja hän oli siitä kovin iloinen. Pian hän tuli takaisin veneellemme mukanaan kirja jonka halusi lahjoittaa minulle. Kirjan nimi oli The missing centimetre. Hän oli kirjan kirjoittaja Leon Schulz, todella mukava monitoimimies pyörittää yritystä http://reginasailing.com/
 Perjantaina 22.08.2014 purjehdimme reippaassa myötäisessä Byxelökrokkiin. Satama on melko pieni, kiinnityimme aallonmurtajan betonilaituriin kylkipaikalle. Kävimme pyöräilemässä Ölannin pohjoiskärjrssä josta löytyi pieni vierassatamakin. Hieman suojaton etelätuulille ja voi olla meille matalakin. Takaisin poljettiinkin reippaaseen vastatuuleen ( 5 km ), kävi kyllä kuntolenkistä.
Sunnuntaina 24.08.2014 jatkoimme yli Kalmarsundin ja siirryimme Oskarshamnin kohdalta saaristoreitille.
Kartat reitistä ovat olleet karttalaatikossa jo vuosia. Reitti on näyttänyt kovin sekavalta joten en ole sitä aikaisemmin käyttänyt. Reitti osoittautui kuitenkin hyvin merkityksi ja syväksi, kylläkin paikkapaikoin melko kapeaksi. Päästiin purjeilla Vestervikin ulkopuolella siaitsevaan Idön saareen jo suljettuun marinaan. Meidän lisäksi sielä oli yksi saksalainen purjevene ja illalla saapui ruotsalainenkin vene.
Seuraavat päivät olivat pelkkää koneajoa, tuulet olivat keveitä ja vastaisia. Idöstä jatkoimme Fyruddeniin jossa yövyimme englantilaisen nautikatin kyljessä. Aamulla aikaisin tyynessä, aurinkoisessa mutta kylmässä säässä moottoroitiin Oxelösundiin.
Ennen Oxselösundia yllätti vielä tihkusade ja hetkittäin näkyvyys oli melko huono, liikennettä ei juurikaan ollut ja perille päästyämme sadekin helpotti. Kävimme ensin kalasataman vieraslaiturissa mutta päätimme kuitenkin jatkaa varsinaiseen vierassatamaan joka oli lähempänä keskustaa. Oxelösund oli ihan mukava paikka. Keskustassa oli isohko kauppakeskus, kadulla kuuli myös suomen kieltä.
29.08.2014 jatkoimme moottorilla tyynessä´ja aurinkoisesa säässä Nynäshamniin. Kun saavuimme marinaan oli siellä tilaa yllinkyllin . Jo parin tunnin kuluttua satama oli täynnä kisaveneitä jotka osallistuivat Hyundai cuppiin. Rantaan nousi pikavaudilla kaikenlaisia myyntitelttoja, vaatteita, karamellejä, ruokatavaroita ja ties mitä oli tarjolla. Musiikki soi ja väkeä oli tungokseen saakka.
Seuraavana aamuna oli mukava seurata veneiden ( lähes 200 venettä ) starttia ahtaassa salmessa ja samoin illalla maaliintuloa kun veneet saapuivat myötäiseen spinaakkereilla.
Sunnuntaina 31.08.2014 jatkoimme Rummarön Norvikeniin ja yövyimme pursiseuran poijussa. josta sitten aikaisin aamulla jatkoimme Feijanin saareen vieraslaituriin yöksi.
Tiistaina 02.09.2014 aikaisin aamulla liikkeelle taas tyynelle merelle. Vuorossa oli Ahvenanmeren ylitys. Laivaliikenne oli yllättävän vilkasta mutta AIS auttoi seuraamaan liikennettä ja vain yhtä laivaa jouduimme väistämään. Tuo AIS eli automaattinen laivojen tunnistulaite on kyllä erinomainen keksintö. Se näyttää jo kaukaa saapuvat alukset, niiden nopeuden ja kohtaamisetäisyyden sekä ajan.
Ahvenanmeren ylityksen jälkeen jatkoimme matkaa Bänö-ö:n ankkuripaikalle yöksi. Paikka on suosittu ja nytkin sinne tuli pari venettä meidän jälkeemme.
Aamulla jatkoimme Kihdin yli Korpoströmmiin. Nyt päästiin hienosti purjein  yli Kihdin selän. Marina oli jo suljettu mutta pari venettä sinne vielä tuli meidän jälkeemme.
Torstaina 04.09.2014 oli taas vuorossa koneajoa tyynessä säässä. Ankkuroimme Högsöran Norrvikeniin. Kävimme jollalla kokeilemassa josko olisi ahventa saatu mutta ei tärpännyt. Aamulla sitten jatkoimme Kasnäsiin tankkaamaan ja kauppaan, Marina oli vielä auki ja illalla pääsin saunomaan kunnolla.
Kasnäsistä matka jatkui seuraavana päivänä Hankoon. Vaikka vierassatama oli jo suljettu oli laiturissa useampia veneitä.
Sunnuntaina suunnattin kohti Barösundia jossa yövyimme kaupan laiturissa. Kovin oli rauhallista. Jokunen vene kävi tankkaamassa ja yksi vene jäi meidän lisäksemme laituriin yöksi.
Aamulla jatkoimme Storahalsön poijuun pariksi päiväksi lepäilemään ennen kotisatamaa.