sunnuntai 13. heinäkuuta 2014

Simrishamn 13.07.2014

Matkalla Hangosta tänne Simrishamniin takkuiltiin netin kanssa varsinkin täällä Ruotsin puolella, nyt taas nettikin toimii hyvin.

Hangosta lähdimme kylmässa mutta muuten kauniissa säässä, mukavassa sivutuulessa kohti Kejsarhamnia. Yövyimme Norrvikenissä ankkurissa ja jatkoimme aamulla Vänöseen. Vänössä olikin jo hieman kesän tuntua, laiturilla oli kylmä mutta rannassa aurinko lämmitti mukavasti.

Jatkon osalta mietimme vaihtoehtoa lähteä Örön väylää ulos Itämerelle ja suoraan yönyli Fåröhön tai sitten saaristoreittiä Maarianhaminaan. Sääennusteiden mukaan Fårössä sataisi useamman päivän joten lähdimme kohti Maarianhaminaa.

Yövyimme välillä Bänö-ön suositulla ankkuripaikalla ja aamulla jatkoimme 1.8 metrin veneilyväylää ( vettä oli kuitenkin reilusti yli 2.5 m ) Maarianhaminaan.

Parin päivän jälkeen siiryimme Rödhamniin valmiiksi Ahvenanmeren ylitystä varten.

Aamulla oli hieno sää mutta jo parin tunnin purjehduksen jälkeen yllätti sumu. Tutkalla seurailimme muuta liikennettä jota ei onneksi ollut paljon. Puolimatkan jälkeen alkoi ilmakin kirkastua ja hieman lämmetäkkin. Yövyimme taas ankkurissa pienessä suojaisessa lahdessa vähänmatkaa Furusundin jälkeen.

Aamulla jatkoimme tuttuun Vaxsholmin marinaan. Marina oli jo lähes täynnä mutta pienen etsiskelyn jälkeen löytyikin hyvä ja suojainen paikka marinan perältä.

Aamulla jatkoimme Skuru-sundetin ( hieno reitti ) läpi, ohi Saltsjöpadenin Napoleonvikeniin ankkuriin.

Juuri ennen Napoleonvikeniä saimme niskaamme melkoisen ukonilman. Salamat paukkui aivan päällä ja vettä sekä rakeita tuli puolisen tuntia. Ajelehdimme hiljalleen lahden edustalla koska kapeaan sisäänmenoaukkoon ei sateen ja tuulen takia uskaltanut yrittää. Ukonilman jälkeen pääsimme hyvin ankkuriin ruotsalaisten veneiden seuraan.

Aamulla matka jatkui Ornön Kolnäsvikkeniin ankkuriin. Lahti oli pieni ja veneitäkin useita mutta hyvin mahduttiin mukaan. Aamulla sitten jatkoimme Nynäshamniin ja parin yön jälkeen suoraan Sandvikkiin.

Matka oli hieman yli 100 nm joten meni yli yön purjehdukseksi. Oli kuitenkin kirkas yö ja sopiva koilistuuli. Aamulla saavuimme Ölannin kärkeen.Tuuli loppui ja sumu alkoi. Hiljalleen ajelimme koneella ja seurasimme tutkalla muuta liikennettä. Hieman ennen Sandvikin sisäänmenoväylää sumu onneksi hälveni ja pääsimme hyvin perille suojaiseen satamaan.

Sitten viimekäynnin ( vuosi sitten keväällä ) oli satamaan tullut lisää poijuja ja veneitä oli nyt paljon, myös satamamaksu oli noussut huomattavasti ( 270 kruunua ).

Seuraavana päivänä jatkoimme Borgholmiin ja sieltä edelleen Kalmariin. Kalmarissa tutkiskeltiin sääennusteita. Tavoitteena oli päästä Wardemyndeen Saksan puolelle. Matkaa sinne oli 230 nm siis 1,5 tai 2 vrk purjehdus. Näytti siltä että muutaman päivän päästä tuulet kääntyisivät meille vastaisiksi.

Seuraavaksi päiväksi oli luvassa noin 10 ms ja edessä oli Hanön lahti. Tiesin kyllä ennestään että tuo 10 ms aiheuttaa Hanön lahdelle kohtalaisen aallokon mutta ennusteen mukaan tuulen piti iltaanmennessä jonkinverran keventyä. Seuraavana päivänä tuulen piti olla vain noin 5 ms joten päätin lähteä matkaan. Varasuunnitelmana oli vaihtoehto poiketa Simrishamniin tarvittaessa.

Heti alusta saakka saatiin 10 ms sivumyötäinen tuuli ja vauhti oli hyvä. Hanön lahdella tuuli nousi ja aallokko kasvoi. Illalla tuuli oli jo 15 – 16 ms ja reivatulla keulapurjeellakin 2 –3 metrin aallokossa surfailtii yli 9 solmun vauhdilla. Päätin ottaa varasuunnitelman käyttöön ja suunnata Simrishamniin. Muutama maili ennen satamaa rullattiin keulapurje sisään ja pelkällä takilallakin vene kulki vielä yli 5 solmua.

Simrishamnin aalonmurtajan aukko ei ole kovin leveä ja pimeässä sekä korkeassa aallokossa sitä oli vaikea lähestyä. Aukko kuitenkin löytyi ja pääsimme sisälle täyteen satamaan. Kiertelimme etsimässä sopivaa kiinnitymispaikkaa ja vihdoin kello kahden maissa kiinnityimme erään laiturin päähän tilapäispaikalle.

Simrishamnin aallonmurtajat ovat juhlavan korkeat.Silti yöllä kun kiertelimme paikkaa etsimässä tuli vähän väliä aaltoja yli aallonmurtajan. Aallokko täällä voi olla hieman toista kuin kotivesillä. Nyt ei ollut vielä myrskykään mutta toki melko kova tuuli.

Nyt sataa ja tuulee. Pidämme säätä, lepäilemme ja parantelemme kipeitä lihaksia.

Huomenna täytyy mennä etsimään uutta akkulaturia. Edellinen sanoi yhteistyösopimuksensa irti.